Lezing Loodswezen


woensdag 9 januari 2013
Plaats: Denksportcentrum
Aanvang: 14.00 uurOp de eerste soosmiddag van het nieuwe jaar wenste de voorzitter de leden een voorspoedig en vooral en gezond 2013.Het bestuur had de gepensioneerde zeeloods de heer Frank van Manen uitgenodigd een lezing te verzorgen over het voor velen nogal onbekende beroep van zeeloods.Ondersteund door een fraaie reeks foto’s gaf de spreker een boeiende verslag over de complexe logistieke organisatie die nodig is om grote en kleinere schepen veilig de verschilende havens langs de Nederlandse kust in- en uit te loodsen.

De lezing werd afgesloten met een video impressie van het scheepsverkeer door het Panama kanaal.

De loodsboot ligt buitengaats op een afstand voor de kust van ongeveer 5 zeemijlen (8 à 9 km.)

Vanaf dit schip worden de in dienst zijnde loodsen met behulp van een klein vletje afgezet op aankomende schepen en weer opgehaald van vertrekkende schepen.

De loodsdienst is een continuebedrijf, 24 uur per dag, zeven dagen in de week. Dienstdoende loodsen hebben een werkdag van 10 uur (3 à 4 schepen per shift).

Het vletje met de loods wordt neergelaten.

Aankomst langszij het te beloodsen schip.

Het schip is dwars op de windrichting gemanoeuvreerd om een relatief rustige lijzijde te bewerkstelligen.

De loods klautert via de flexible loodsladder omhoog. Volgens internationale richtlijnen mag deze ladder niet langer zijn dan 10 m. Altijd nog een hoogte van een flatgebouw van drie verdiepingen!

Op de foto is het kalm weer, maar ook midden in de nacht, bij het licht van een schijnwerper, in de stromende regen bij windkracht 8 à 9 gaat het werk gewoon door!

Bij de zeer grote schepen, zoals tankers, containerschepen en passagiersschepen wordt daarom de gangway half neergelaten met aan het eind de loodsladder.

Als de loods zo’n groot vertrekkend schip verlaat, is het overstappen van de gangway op de loodsladder geen sinecure ook het moment van loslaten van de loodsladder om in het vletje te springen is altijd weer eventjes spannend.

Veel schepen die het Panamakanaal passeren zijn precies afgestemd op de afmetingen van het kanaal.

Een speelruimte in zowel breedte als lengte is vaak niet meer dan enkele tientallen centimeters!